@techreport{oai:grips.repo.nii.ac.jp:00001512, author = {細江, 宣裕}, note = {https://www.grips.ac.jp/list/jp/facultyinfo/hosoe_nobuhiro/, English version: August, 2016 [16-14] http://id.nii.ac.jp/1295/00001511/ | http://id.nii.ac.jp/1295/00001511/, 英国の欧州連合(European Union, EU)離脱の影響を2種類の応用一般均衡(computable general equilibrium, CGE)モデル—規模に関して収穫一定の従来型モデルと、企業の異質性と規模の経済を考慮したMelitz型のモデル—を用いて分析する。EU離脱後に再設定される貿易障壁によって、英国と英国以外のEU諸国間の貿易は大きく落ち込む。規模に関して収穫一定のモデルを用いると、英国はわずかな経済厚生上の利益、または、損失を被ることが予想されるが、規模の経済のあるモデルを用いた場合には、無視できない規模の損失が発生することがわかる。その損失は、英国がEU離脱から得られる便益の中での最大と期待されているEUへの財政拠出金の金額と同程度に達する。英国の産業は、とくに繊維・衣料、鉄鋼・金属製品、自動車・輸送機械部門において、大きく輸出を減らすことを通じて生産を減少させる。, The impact of Brexit is investigated using two computable general equilibrium (CGE) models, featuring conventional constant-returns-to-scale (CRS) technology and increasing-returns-to-scale (IRS) technology with firm heterogeneity, à la Melitz. The imposition of trade barriers would trigger a significant contraction of the bilateral trade between the United Kingdom (UK) and the rest of the European Union (EU). While a CRS CGE model predicts that the trade barriers would benefit or only marginally harm the UK’s welfare, the IRS model predicts a larger loss through firm exit and loss of varieties, comparable to the expected saving of the UK’s contribution to the EU budget. Among the UK industries, the textiles and apparel, steel and metal, and automotive and transportation equipment sectors would suffer most severely from their sharp fall in exports., JEL Classification Codes: F13, F17, C63, 本研究は、日本学術振興会科学研究費補助金(16K03613)を得て進められた。}, title = {英国欧州連合離脱 : 企業退出と財の多様性の喪失} }