@techreport{oai:grips.repo.nii.ac.jp:00001766, author = {菅原, 賢}, note = {https://www.grips.ac.jp/list/jp/facultyinfo/sugahara-masaru/, ニュージーランドでは,2019 年12 月の建築法改正により,緊急事態の建築物管理に関する新たな制度が導入された.本研究は,建築法やCDEM 法等の関係法令や関連計画等の資料等により,当該制度の内容,災害対策関係法制度における位置づけや関連性の分析,日本における制度との比較分析を行った.両国では,被害状況の調査・判定の実施手順や判定結果の表示等に類似点がみられる。一方,ニュージーランドでは,緊急事態の建築物管理について,建築法やCDEM 法等の関係法令,それらに基づく計画やガイド等により,包括的,統合的,具体的に規定されていること,調査・判定の従事者について,国が,三層の能力システムにより,トレーニングを実施し,地方公共団体による評価者の充足の確認のための全国記録を保持することなど,制度の位置づけや関係主体の関与に特徴がみられることを把握した. In December 2019, a new building management system for emergencies was included in New Zealand’s Building Act 2004. This study explored the system’s details and its position in the legal frameworks for disaster management and comparatively analyzed it along with relevant systems in Japan through a survey of the respective acts including the Building Act and the Civil Defence Emergency Management Act, related plans, and other documents. Both countries were found to have similarities in assessment procedures, damage evaluations, and placards for evaluation results. Characteristics of the New Zealand system existed in the legal framework for disaster management and the involvement of related parties. For instance, building management during emergencies is comprehensive, integrated, and detailed based on respective acts, plans, and guides. The national government maintains a three-tiered capability system for assessors of building damages by providing training and keeping a national register to help territorial authorities evaluate the sufficiency of assessors in their respective areas.}, title = {ニュージーランドにおける緊急事態の建築物管理制度に関する研究} }