@techreport{oai:grips.repo.nii.ac.jp:00001886, author = {MATSUDA, Yukihiko and SUZUKI, Jun}, note = {https://www.grips.ac.jp/list/jp/facultyinfo/suzuki_jun/, 技術の進歩やビジネス環境の変化は、時に企業経営者に対して事業・技術戦略を大きく転換し、新たな分野への進出を強いることがある。そのような戦略転換に対応するために、企業は新たな知識や能力、人材を獲得する必要がある。その際には大きく分けて、既存の研究者が企業の技術戦略転換に応じて個人の専門分野を変えて研究活動を継続するアプローチと、外部から新たに専門家を導入するアプローチが考えられる。本分析では、民間企業の技術者・研究者の専門性や生産性の変化を観察するため、写真のデジタル化に伴うフイルム市場の急速な縮小に、新たな成長戦略で対応した「富士フイルム」をケースとして取り上げた。特許データの分析から、自分の専門性を変えて戦略転換後も研究を続ける研究者が一定数いる一方、新たな分野には新しい研究者が外部からも導入されたことを観察することができた。 Technological advancement and changing business circumstances sometimes force top manager of firms change business and technological strategies radically. Under this condition, firms need to obtain new knowledge, capabilities and talents in order to enter into the new field. There may be two kinds of approaches to achieve this goal such as, converting existing researchers’ fields of expertise, and/or recruiting new researchers for new fields from the outside. We have observed the case of Fuji film who had experienced the drastic change of the business strategy to survive when the new technology, digital camera, destroyed their main market. Using patent data, we could identify both of above mentioned two approaches at the individual inventor level. The relationship between productivity of researchers and management strategies are discussed.}, title = {企業の事業戦略の変化に伴う研究者の専門性の変化} }